Häät

Rakkautta kannattaa juhlia. Jumala on antanut avioliiton lahjaksi miehelle ja naiselle. Tahdon -sanan lausuminen on lupaus yhteisestä elämästä, ja siunaus jonka Jumala antaa kantaa pitkälle.

Kirkollisen avioliittoon vihkimisen edellytyksenä on, että molemmat kuuluvat ev.lut. kirkkoon, tai että toinen on kirkon jäsen ja toinen kuuluu muuhun kristilliseen uskontokuntaan.
Ennen vihkimistä on avioliittoon aikovien tehtävä avioliittoesteiden tutkimuspyyntö jomman kumman kihlakumppanin kotiseurakunnan aluekeskusrekisteriin. Euran seurakunnan jäsenet tekevät pyynnön Porin Aluekeskusrekisteriin.

Vihkipaikasta, -ajasta, -papista ja -kanttorista sovitaan seurakuntatoimiston kanssa. Jos vihkimiseen on pidempi aika, papin ja kanttorin nimi voidaan ilmoittaa vasta lähempänä toimitusta.

Kirkollinen vihkiminen on luonteeltaan seurakunnan jumalanpalvelus, joka etenee papin johdolla. Toimituksessa käytetään siihen sopivaa musiikkia. Vihkipari sopii kanttorin kanssa häämusiikista etukäteen.

Pienet vai suuret häät?

Häät voivat olla suuret tai pienet. Paikalle voidaan kutsua koko suku ja parhaat ystävät, tai vihkiminen voidaan toimittaa niin, että paikalla on vihkiparin ja papin lisäksi kaksi todistajaa. Vihkiminen voidaan toimittaa kirkossa tai muussa sopivassa paikassa, esimerkiksi ulkonakin. Kirkon käyttäminen on ilmaista, ja naimisiin voi mennä arkisissakin vaatteissa. Kaikkein tärkeintä hääjuhlassa on kuitenkin rakkaus ja lupautuminen toiselle kumppaniksi.

Käynti- ja postiosoite:

Sorkkistentie 3

27510 Eura

eura(at)evl.fi
etunimi.sukunimi(at)evl.fi

Seurakuntatoimisto
Puhelin: 044 777 1508

Avoinna ma-pe 9-14

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Siviilivihkimisen jälkeen liitto voidaan siunata kirkossa.

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku

Mikäli avioliittonne on solmittu aiemmin Digi- ja väestötietovirastossa, se voidaan siunata kirkossa tai muussa toivomassanne paikassa. Avioliiton siunaaminen muistuttaa hyvin paljon kirkollista vihkimistä. Mutta nyt siunausta pyydetään jo solmitulle avioliitolle.

Avioliiton siunaaminen

Vihkiminen voi olla pienimuotoinen, intiimi tilaisuus, ja se voidaan toteuttaa myös muussa tilassa kuin kirkossa. Yhtä lailla kirkko saa täyttyä häävieraista ja perinteistä. Tähän on koottu käytännön asioita, jotka on hyvä huomioida, kun alatte suunnitella kirkkohäitä.

Häätavat kirkossa