Ystävyysseurakunnat

Euran seurakunnalla on kaksi ystävyysseurakuntaa. Rannamöisan seurakunta sijaitsee Virossa Harkun kunnassa, lähellä Tallinnaa. Pühan seurakunta sijaitsee Pihtlan kunnassa Saarenmaalla lähellä Kuresaaren kaupunkia. Seurakuntien kanssa pidetään yhteyttä ja tehdään yhteistyötä.

Euran seurakunta on järjestänyt rippikoululeirejä Pühan seurakunnan vanhassa pappilassa. Samalla nuorille on esitelty ystävyysseurakuntien toimintaa ja toimintaympäristöä, joissa on paljon yhteistä Euran kanssa, vaikka myös eroja on olemassa.

Rannamõisan seurakunta

Seurakunta toimii Harkun kunnassa, Tallinnan lähellä. Kirkkoherrana toimii Aarre Kimmel.

Seurakunnan suurena ponnistuksena kirkon vierelle on viime vuosina rakennettu seurakuntakotia, joka toimii seurakunnan toiminnan sydämenä.

Ystävyysseurakuntatoiminta Rannamõisan seurakunnan kanssa sai alkunsa vuonna 1992 kun Euran kunta solmi ystävyyskunta -sopimuksen Harkun kunnan kanssa. Alkuvaiheessa Rannamõisan seurakunnalla ei löytynyt pappia vaan Aare Kimmel hoiti opiskelunsa lomassa jumalanpalveluksia. Teologiopintonsa valmiiksi saatuaan hänet asetettiin Rannamõisan seurakunnan kirkkoherran virkaan. Rannamõisan seurakunnan merkittäviä vastuunkantajia Aaren lisäksi ovat olleet Tarmo Vainu ja Ella Kimmel. Tällä hetkellä Tarmo vastaa hautausmaista ja Ella hoitaa seurakunnan taloutta ja toimii äitihahmona koko seurakunnalle.

Euran seurakunta on tehnyt aikaisemmin useampia vierailuja Rannamõisaan. Menneinä vuosina on järjestetty rippileirejä Saarenmaalla.

Pühan kirkko
Rannamõisan kirkko

Pühan seurakunta

Pühan seurakunta toimii Pihtlan kunnassa Saarenmaalla, lähellä Kuresaaren kaupunkia. Seurakunnan kirkkoherra Anti Toplaan toimii sekä Pühan että Kuresaaren kirkkoherrana.

Kiukaisten seurakunnalla on ollut pitkään yhteistyötä Viron Saarenmaalla sijaitsevan Pühan seurakunnan kanssa. Yhteistyö alkoi vuonna 1991, kun Teuvo Huhtinen tapasi vielä kirkkoherraksi opiskelevan Pühalaisen Anti Toplaanin. Anti on usein käynyt seurakunta vierailulla Kiukaisissa, pitänyt hyviä, jänteviä saarnoja ja kertonut Pühan asioista ja tarpeista. Pühasta on käynyt myös muuta seurakuntaväkeä vierailulla Kiukaisissa.

Püha on kommunismin jäljiltä köyhä. Seurakunnassa on mm. valtavat haasteet keskiaikaisen kivikirkon restauroinnissa. Kirkollisvero on Pühassa täysin vapaaehtoisella pohjalla. Anti toimii kuitenkin energisesti asioiden edistämiseksi. Pühassa on varsin tasokas leirikeskus , jossa on myös suomalaisten mahdollista pitää esim. leiririppikouluja.