Vapaaehtoistyö

Lähde mukaan vapaaehtoiseksi!

Euran seurakunta tarvitsee vapaaehtoisia. Meillä jokaisella on erilaisia lahjoja. Tehtäviä riittää jokaiselle. Monet ovat tehneet vapaaehtoistyötä seurakunnassa vuosia, kunnes ikä tai huonontunut vointi on tullut rajoitteeksi. Uudet vapaaehtoiset ovat aina tervetulleita joukkoon.

Seurakunnassamme tehdään paljon työtä keittiössä. On lounaita äitienpäivänä ja isäinpäivänä (lähetystyö). Tehdään lounaita yhteisvastuun hyväksi. Tämän vuoden Kymppiluokka-opintopiirit päättyvät lounaaseen, johon kutsutaan vapaaehtoisia srk:n emäntien avuksi. Keittiössä tarjolla on lounaan valmistelutyötä, leipomista, koneellista astioiden pesua, salin puolella työskentelyä tai haastetta vapaaehtoisen pääemäntänä.

Käsityön harrastajille ystäväkamari ja käsityöpiiri tarjoaa mahdollisuuden yhdessä kokoontua käsitöiden parissa ja materiaaleja mm. seurakunnan kastelahjana annettaviin junasukkiin.

Lähetyksen kirpputorimyyjiin on helppo tulla kokeneemman vapaaehtoisen pariksi. On tärkeää, että kirpputorivuoroja voi ottaa omaan kalenteriin sopivalla tavalla.

Vapaaehtoisesti voi tarjota apua vanhukselle tai muuten liikuntarajoitteiselle kirkossa käymiseen tai muissakin seurakunnan tilaisuuksissa käymiseen. Eurassa on paljon laitoksia tai hoivakoteja, missä on tarvetta lähimmäiselle esim. ulkoiluttajana, lehden/kirjan lukijana tai vaikka musiikkihetken pitäjänä tai muuten vaan keskustelijana. Samoin yksinäisiä ihmisiä löytyy myös kodeista, jotka odottavat lähimmäistä ”piipahtamaan”. Joskus ilmaantuu myös tarvetta ”varamummulle” tai ”varapapalle”. Jos koet, että olisit vapaa tällaiseen vapaaehtoisuuteen, kysele alueesi diakoniatyöntekijältä lisää.

Kesällä on tarvetta leiriavustajille erilaisissa leiripäivissä Mannilan kesäkodilla ja keväisin on käynnissä diakoniatyön perinteinen yhteisvastuukeräys, jossa tarvitaan mm. lipaskerääjiä kauppojen oville eri puolilla pitäjää. Kiinteistöhuollon tehtävissä löytyy talkoiden tarvetta esim. maalausprojektien muodossa.

Seurakunta on hengellinen yhteisö, jonka Jumalan sana on synnyttänyt. Myös rukouspiireissä voi palvella seurakuntaa samalla rakentuen itsekin. Samoin raamattupiirejä toimii eri puolilla pitäjää, joista tarkempia kokoontumisajankohtia voi kysellä seurakunnan työntekijöiltä.

Jos kiinnostaa, tule mukaan. Matkan varrella on tarkoitus järjestää koulutuksia tarpeen mukaan. Vapaaehtoistyöstä vastaa diakonissa, Mari Vuorinen p. 044 7771531. Häneltä saat täytettäväksesi oman vapaaehtoiskorttisi yhteystietoineen ja vaitiolositoumuksineen.

Virren 428:3-4 sanoin "Herran suuna käsinä, vaellamme yhdessä, että kaikki maailma voisi Isään uskoa.

Yksin emme työtä tee, toinen toistaan tarvitsee. Tuomme vaihtopöydälle lahjamme ja tarpeemme"

Monikulttuurinen kahvila

Lähimmäispalvelu-

toiminta

- Euran seurakunnan ja kunnan eli nykyisin Satakunnan hyvinvointialueen yhteistyötä.

Siinä työntekijänä Euran seurakunnan puolelta on diakoniatyöntekijä Mari Vuorinen p. 044 7771531. Tällä hetkellä  koulutettuja vapaaehtoisia on tusinan verran tässä ryhmässä. Uudet vapaaehtoiset ovat tervetulleita mukaan toimintaan haastattelun ja perehdytyksen kautta. Koulutusta järjestetään tarpeen mukaan. Ota rohkeasti yhteyttä.

Seuraava vapaaehtoistoiminnan koulutus lauantaina 27.1.2024 Euran srk-keskuksessa.

Monikulttuurinen kahvila:

Ke 13.9. Sauna- ja laavuretki Mannilan kesäkodilla

Uikkarit ja pyyheliinat mukaan.

Ilmainen yhteiskuljetus. Lähtö Helmen (Satakunnankatu 12) pihalta klo 17.

Paluu noin klo 19.30.

Lisätietoja: Mari Vuorinen, diakonissa p. 044 7771531

Saattohoidon vapaaehtoistoiminta

- Yhteistyötä Satakunnan hyvinvointialueen kanssa

- Paikallisina toimijoina Euran akuutti kotikeskus entinen kotisairaala ja Euran seurakunta

- Vastuuhenkilöinä toiminnassa tällä hetkellä diakonissa Mari Vuorinen ja sairaanhoitaja Maria Virtanen

- Saattohoidon vapaaehtoiset ovat koulutettuja ja vaitiolovelvollisia, jotka toimivat sairaanhoitajien ja omaisten saattohoidon tukena kotona asuville.

- Tarkempia tietoja Euran kotisairaala p. 044 4224251