Seurakunnan esittely

Euran seurakunta toimii Euran kunnassa, Pyhäjärven rannalla keskellä Satakuntaa. Euran seurakunta kuuluu Ala-Satakunnan rovastikuntaan ja Turun arkkihiippakuntaan. Seurakunnan toiminta on vireää koko seurakunnan alueella, joka jakautuu neljään kirkkopiiriin: Euran, Hinnerjoen, Honkilahden ja  Kiukaisten-Panelian kirkkopiireihin.

Historiaa

Euran seurakunta on perustettu viimeistään vuonna 1445. Seurakunnan ensimmäinen vakinainen pappi oli Jöns vuodesta 1558. Euran pitäjä on aikaisemmin ollut emäpitäjä, josta on irronnut useita kuntia, joista osa on sittemmin palautunut osaksi Euraa.

Euran seurakunnan alue kattaa Euran kunnan alueen, ja siten seurakuntaan on liitetty entiset Hinnerjoen, Honkilahden ja Kiukaisten seurakunnat. Euran seurakuntatoimisto vastaa näihin seurakuntiin ja niiden jäsenistöön liittyviin kysymyksiin.

Euran kirkko