Päätöksenteko ja hallinto

Seurakunnan asioista päättävät seurakuntalaiset itse. Ylintä päätösvaltaa seurakunnassa käyttää kirkkovaltuusto, jonka jäsenet valitaan joka neljäs vuosi pidettävissä seurakuntavaaleissa. Ehdolle voi asettua jokainen täysi-ikäinen ja konfirmoitu seurakunnan jäsen.

Kirkkovaltuusto päättää seurakunnassa mm. virkojen perustamisesta, talousarvion, toimintasuunnitelman ja tilinpäätöksen vahvistamisesta. Se luo seurakunnan toiminnan ja talouden yleislinjat.
Kirkkovaltuuston kokoukset ovat kaikille avoimia, kuka tahansa voi tulla seuraamaan kokouksen kulkua.
Kirkkovaltuusto valitsee joka toinen vuosi jäsenet kirkkoneuvostoon. Kirkkoneuvoston puheenjohtajana toimii kirkkoherra virkansa puolesta.
Kirkkoneuvoston tehtävät määrää kirkkolaki. Niitä ovat esimerkiksi seurakunnan toiminnan johtaminen, talouden ja omaisuuden hoito, kirkkovaltuustossa käsiteltävien asioiden valmistelu ja täytäntöönpano sekä useimpien viranhaltijoiden valinta.

Seurakuntalaisen aloiteoikeus

Kaikilla seurakunnan jäsenillä on oikeus tehdä aloitteita seurakunnan toimintaan ja hallintoon liittyvissä asioissa (Kirkkojärjestys 7 luku 9. §).
Aloite tehdään kirjallisena ja sen tulee sisältää laatijan yhteystiedot. Aloite osoitetaan kirkkoneuvostolle ja jätetään kirkkoherranvirastoon. Kirkkoneuvosto käsittelee aloitteet. Jos aloitteessa on kysymys kirkkovaltuuston päätösvaltaan kuuluvasta asiasta, valmistelee kirkkoneuvosto ensin aloitteen kirkkovaltuustolle.
Luterilaisen kirkon asioita koskeva aloite voi edetä tarvittaessa kirkolliskokoukseen asti.

Lisätietoja aloitteen tekemisestä voi kysyä kirkkoherralta.

Piirineuvostot ja vastuuryhmät

Euran seurakunnassa on viisi kirkkopiiriä ja jokaisen piirin toiminnan kehittämisestä vastaa piirineuvosto. Piirineuvostojen erityisenä tehtävänä on kehittää ylläpitää alueen paikalliseen luonteeseen sopivaa toimintaa yhdessä työntekijöiden kanssa. Piirineuvostoilla ei ole erityistä työalaa tai kohderyhmää, vaan tarkoitus on palvella kaikkia alueen asukkaita.

Vastuuryhmät kehittävät kukin oman työalansa toimintaa yhdessä työntekijöiden kanssa. Vastuuryhmät suunnittelevat toimintaa koko seurakunnan alueella, mutta esimerkiksi musiikkityön näkökulmasta. Tarkoitus on kehittää ja ylläpitää toimintaa, joka tavoittaa mahdollisuuksien mukaan kaikki seurakuntalaiset.